top of page
Szukaj

Zapach w biznesie — czy może pomóc w sprzedaży?

  • Zdjęcie autora: joanna9344
    joanna9344
  • 17 paź 2022
  • 4 minut(y) czytania

Zaktualizowano: 7 gru 2022

Każde miejsce pracy pachnie w niepowtarzalny sposób. Kawiarnia — kawą i słodkimi wypiekami, w piekarni wyczuwalny jest zapach świeżego pieczywa, w kwiaciarni zapach kwiatów, a w sklepie z dekoracjami wnętrz zapachowe świece. Zazwyczaj nie zwracamy na to uwagi. Gdy przebywamy w miejscach, gdzie zapach jest przyjemy, to czujemy się w nich komfortowo. I choć możemy sobie z tego nie zdawać sprawy, zapach w biznesie może mieć realny wpływ na istotne kwestie np. sprzedażowe.

Podstawa ładnego zapachu w firmach, to oczywiście czystość i porządek. Przedsiębiorcy przede wszystkim w dużych miastach, zwracają na to szczególną uwagę. Dlatego coraz więcej firm we Wrocławiu korzysta z usług sprzątania. Właściciele biznesów chętnie decydują się na powierzenie tego obowiązku zewnętrznej, sprawdzonej firmie.

Flakonik z aromatami, kwiaty wiśni na talerzyku


Aromarketing — co to jest?

Od dawna wiadomo, że zapachy mają ogromny wpływ na nasze zachowanie i samopoczucie. Jednak dopiero od niedawna zwrócono uwagę na biznesowy aspekt tego zagadnienia. Wiąże się ono z koncepcją nowoczesnego marketingu sensorycznego. Jej celem stworzenie przyjemnej atmosfery w firmie wywołanej odpowiednio dopasowanym aromatem, który ma za zadanie pozytywnie wpływać na pracowników jak i na klientów. Warto zaznaczyć, że odpowiednio skomponowana lina zapachów sprawi, że firma będzie odbierana jako profesjonalna i kojarząca się z dobrymi wspomnieniami, co spowoduje, że odwiedzający będą chcieli do niej wracać.


Co pozwala na budowanie trwałej relacji z klientem. Z badań naukowych wynika, że pamięć węchowa jest trwalsza niż wzrokowa – ludzie są w stanie zapamiętać zapach z dokładnością do 65% po roku, podczas gdy fotografię tylko z dokładnością do 50%. i to po trzech miesiącach. Podobno odpowiednio dobrany zapach może sprawić, że klienci są w stanie więcej zapłacić za wybraną usługę. Jednak ciężko będzie osiągnąć takie wyniki jeśli pomieszczenia będą brudne. Dlatego najpierw zleć sprzątanie biur we Wrocławiu profesjonalnej firmie, tak aby pomieszczenie, do którego zostanie wprowadzony aromat, lśniła czystością.

Poprawa jakości powietrza w firmie — czy jest możliwa?


W pomieszczeniach firmowych powietrze może być nawet trzykrotnie bardziej zanieczyszczone niż to na zewnątrz. Dlaczego? Ponieważ w zamkniętych pomieszczeniach kumuluje się kurz i roztocza. Oprócz tego szczególnie w sezonie grzewczym dochodzą zanieczyszczenia z zewnątrz takie jak błoto, wilgoć czy smog boryka się z tym wiele miast w Polsce również i Wrocław.


Jak w takim razie poprawić jakość powietrza, którym oddychamy w pracy? Przede wszystkim wysprzątać i wywietrzyć (gdy nie ma alertu smogowego, lub zamontować urządzenia oczyszczające powietrze w pomieszczeniach) dokładnie przestrzeń. Żeby uzyskać naprawdę dobry efekt, niezbędny jest profesjonalny sprzęt oraz dobrane środki czystości. Dlatego sprzątanie biur we Wrocławiu najlepiej powierzyć wyspecjalizowanemu serwisowi.


Przestrzeń biurowa z kwiatami, duże kona, czysość

Wietrzenie. Powinno być intensywne, trwać po kilkanaście minut i uwzględniać jak już pisaliśmy sytuację na zewnątrz. Dobrze jest też nawilżać powietrze i od czasu do czasu zastosować ozonowanie pomieszczeń dla lepszego efektu.


Warto też pamiętać, że rośliny mają pozytywny wpływ na jakość powietrza w biurach. Nie tylko ozdabiają przestrzeń, ale i tworzą pozytywny klimat — pochłaniają kurz, zwiększają wilgoć i poprawiają akustykę pomieszczeń.


Czy zapach może być równie ważny jak wystrój wnętrza?


Według wyników przedstawionych przez American Marketing Association — atrakcyjny zapach może zachęcić klientów do pozostania w firmie dłużej, niż planowali. Niektóre aromaty mogą: wywoływać głód, zwiększać czujność i zachęcać do zakupów. Dlatego warto pamiętać, że odpowiednio dobrane zapachy sprawią, że przestrzeń firmowa okaże się zdecydowanie bardziej atrakcyjna dla klientów i kontrahentów.


Oczywiście są miejsca, gdzie zapach wytwarzany jest w „naturalny” sposób np. piekarnia, czy kwiaciarnia. Tam, gdzie nie jest to możliwe, warto dopasować odpowiednie aromaty. Gdzie mogą się one sprawdzić? W sklepach oraz pomieszczeniach biurowych czy stacjach paliwowych.

Ważne jest, aby aromat, który wybierzemy, kojarzył się z miejscem przeznaczenia — nie mieszajmy zapachów i dostosujmy też ich intensywność (za mocny może spowodować odwrotny skutek od zamierzonego). Odpowiednio dobrana kompozycja zapachowa powinna wzbudzać poczucie komfortu u pracowników, podnosić ich efektywność pracy i poprawiać koncentrację, a także pozytywnie wpływać na zmęczenie. Klientów zaś powinna „kusić”.


Tworzenie aromatu, pare flaszek z aromatami dłoń trzyma pipete i wkralia zapachy

Jak dobrać zapachy, by uzyskać, idealnie pachną przestrzeń biurową?


Zapach miejsca pracy ma bezpośredni wpływ na to, jak postrzegana jest firma oraz jak czują się w niej pracownicy. Warto zauważyć, że wiele firm mających kontakt z klientami, w tym duże marki szczególnie widoczne jest to w branży modowej, świadomie i aktywnie wykorzystuje zapachy. Poniżej podajemy kilka przykładów rodzin zapachów i ich działanie na ludzi:


  1. Spożywcze (np. czekolada, cynamon, chleb, wanilia, karmel) – wykorzystywane w sklepach zachęcają do większych zakupów, kojarzą się pozytywnie z domową atmosferą.

  2. Owocowe (np. granat, brzoskwinia, jabłko, gruszka) — najczęściej wykorzystywane w miejscach związanych z rozrywką np. kluby — wprowadzają ciepły, niebanalny klimat, dodają energii, orzeźwiają, zapadają na długo w pamięci.

  3. Kwiatowe (np. lotos, konwalia, róża, jaśmin, lilia wodna)- wykorzystanie np. w spa, gabinetach medycznych, czy przestrzeniach handlowych. Nie sprawdzają się w siłowniach ani klubach fitness. Wpływają bowiem relaksująco, rozluźniająco, co wpływa na postrzegany czas pobytu w danym miejscu.

  4. Perfumeryjne (np. piżmo, paczula) – wykorzystywane w eleganckich wnętrzach takich jak np. salony z wyposażeniem wnętrz, markowe sklepy alkoholowe, niestandardowe obiekty, kluby biznesowe. Podkreślają prestiż, podkreślają atmosferę elegancji i wyjątkowości.

  5. Drzewne i skórzane – harmonizują przestrzeń, wpływają na postrzeganie marki jako bardziej profesjonalnej a jej produkty jako bardziej wartościowe i mających wyższą jakość:

    1. Drzewne – sprawdzają się m.in. w salonach meblowych.

    2. Skórzane – zapachy dodają ciepła, podkreślają nowoczesność i design, sprawdzają się m.in. w salonach samochodowych.

  6. Cytrusowe (np. cytryna, limonka, mandarynka, bergamotka, grejpfrut) – najczęściej wykorzystywane np. w siłowniach, klubach fitness, biurach. Mają za zadanie pobudzać, energetyzować, motywować do działania oraz poprawiają koncentrację. Doświadczenie przeprowadzone wśród japońskich pracowników pokazało, że osoby pracujące w pomieszczeniu z dominującą nutą cytrusów popełniały nawet do 54% mniej błędów.


Podsumowując, odpowiednio dobrane zapachy relaksują, zachęcają do większych zakupów, bo wpływają na blisko 75 proc. naszych emocji. Dlatego umiejętne wykorzystanie aromatów w komunikacji z klientami daje świetne rezultaty zarówno sprzedażowe jak i wizerunkowe. Trzeba jednak pamiętać, że nawet najlepsze zapachy nie zadziałają, kiedy miejsce pracy będzie niechlujne i brudne. Dlatego, zanim wprowadzicie odpowiednie aromaty, należy zadbać o czystość. Jeśli w waszej firmie istnieje potrzeba wsparcia w tej materii, to wystarczy w wyszukiwarkę wpisać: "sprzątanie biur Wrocław" lub "sprzątanie Wrocław Pixy" i zamówić profesjonalną usługę.

Opmerkingen


  • Google Places
  • Facebook

©2022 by PIXY sp. z o.o..

bottom of page